Rasism / Rasisti

Ieri am fost la Muzeul Branly ( Musée du quai Branly) pe langa care am trecut de nenumarate ori dar in care am intrat ieri prima oara . E pe malul Senei , nu departe de Turn .

Sunt mai multe expozitii noi am vizitat 3:

„L’invention du sauvage” – o expozitie care avea ambitia de a arata cum a luat nastere rasismul in Europa . Pana in 1930  timp de mai multe sute de ani europenii erau fascinati si amuzati de tot ce era diferit – deci expuneau in vazul lumii curiozitatea- oameni de alta culoare, cu aspect diferit, cu diverse boli congenitale deformante . Primul contact al europenilor cu un negru, indian sau asiatic a fost deci din postura – spectator – marfa expusa ca si curiozitate . De unde sentimentul de superioritate al ” albilor” . Interesul pentru astfel de expozitii a disparut brusc in 1930 o data cu aparitia cinematografului – cand o noua lume se deschidea si deci o noua modaliatate de distractie care-i satisfacea astfel  europeanului nevoia de creaturi „ciudate” .

A 2-a expozitie pe care am vizitat-o ieri era despre samurai – impresionante costumele ; aveau costume si masti pana si pentru cai . Femeile samurailor aveau si ele privilegiul de a alege intre a-si pierde onoarea si a se sinucide . Ei isi faceau sepuku= hara kiri ( isi bagau o sabie in burta ) ele in schimb isi taiau jugulara cu un mic cutit ascuns in maneca chimonoului – deci fiecare cu arma din dotare .

A3-a a fost putin dezamagitoare poate datorita  contrastului dintre bogatia de exponate a celorlate doua si „saracia” acestei expozitii numita Maori . Eu stiam  un singur maor  si mi s-a parut ciudat ca nu l-au pomenit in expozitie : Jonah Lomu – jucatorul de rugby http://en.wikipedia.org/wiki/Jonah_Lomu .

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

